Blog

Emoties

In je dagelijks leven kunnen er momenten zijn dat je emotioneel wordt. Dit kan ook gebeuren tijdens een yogales. Dit kan je soms overvallen. Hoe ga je daar nu mee om, zowel in je dagelijks leven als in een yogales? Je kunt eerst bij jezelf nagaan hoe je tegenover emoties staat. Kun je die gemakkelijk voelen en tonen of heb je daar over het algemeen moeite mee? Vind je dat je jezelf goed in de hand kunt houden? Je houding tegenover je emoties heeft natuurlijk invloed op de manier waarop je met je emoties omgaat.  

Geraakt worden
Het kan voorkomen dat je in de yogales tijdens een beweging of een houding in je gevoel geraakt wordt. Misschien dat je bij het spannen van een hand tot een vuist merkt dat je boos wordt, of dat je tijdens een gezichtsmassage je bewust wordt van je verdriet. Je kunt in een houding of beweging pijn ervaren die je in contact brengt met een innerlijke pijn. Of na een buiging achterover ga je wellicht hoesten, en wel zo dat je voor je gevoel niet meer kunt ophouden. Je zou je daarbij ongelukkig kunnen voelen, de tranen springen je in de ogen. Wel-licht voel je je opgelaten: met je hoesten trek je de aandacht van de andere cursisten en je denkt dat je storend bent in de les.

Omgaan met je emoties
Het kan zijn dat je een eenzijdige kijk hebt gekregen op het omgaan met je emoties: de enige manier waarop je de emoties in de hand kunt houden is door ze te onderdrukken. Je kunt allerlei redenen bedenken om je emoties in een yogales niet toe te laten. Je bent misschien bang dat je make-up doorloopt, je hebt daarna nog een belangrijke afspraak, je geneert je voor de andere cursisten of misschien ben je bang dat je overspoeld wordt door je emoties en je jezelf niet meer in de hand kunt houden.
Je emoties op een gepast moment de ruimte geven is echter ook een manier om je emoties in de hand te houden. Door ze de ruimte te geven kun je dichter bij jezelf komen. En je kunt je na een huilbui ook heel ontspannen voelen.
Gelden deze redenen om je emoties te onderdrukken alleen in de yogales of merk je dat je dit in je dagelijks leven ook zo doet? Ben je ook in je dagelijks leven bijvoorbeeld bang voor gezichtsverlies, of komt het ook in je dagelijks leven slecht uit als je eens iets voelt?

Gevoelens toelaten
Als je pas bent begonnen met yoga, dan kun je zo gespannen zijn dat je je emoties nog niet voelt. Door de yogalessen  kun je geleidelijk aan je op een andere manier van jezelf bewust wor-den. Doordat je je steeds dieper gaat ontspannen, kom je in contact met je gevoelens en je emoties. Je kunt die steeds beter gaan voelen. De weg van de yoga is een heel geleidelijke weg. Dit betekent dat in contact komt met datgene dat je op dat moment aankan. Dus het voelen van een emotie tijdens de les betekent dat je er aan toe bent om die emotie te voelen. Het is dan ook een goed teken, betreffende je ontwikkeling  dat je op een gegeven moment weer iets gaat voelen.

Wilskracht en emotie
Er zijn heel veel verschillende yogahoudingen. Ze variĆ«ren van eenvoudig tot ingewikkeld. Beoefen je de yoga vooral vanuit je wilskracht, dan kan dat je blokkeren in het voelen van jezelf en je omgeving. Je maakt je de houdingen eigen en verder gebeurt er niets. Misschien  word je erg lenig en krachtig, en ben je minder ziek, en is dat ook erg belangrijk voor je. En toch ontwikkel je je dan eenzijdig.
In de yoga kun je je voelen verder ontwikkelen. Geleidelijke aan word je gevoeliger voor hetgeen er in jezelf leeft en voor wat er leeft in je omgeving. Door op een wilskrachtige manier met de yoga om te gaan ontwikkel je vooral je eigen wilskracht, je gevoelens komen dan verder niet aan bod.
Door steeds verschillende yogahoudingen en be-wegingen uit te voeren word je steeds op een andere manier bewust van jezelf en je gevoelens. Een houding die iets meer van je vraagt werkt ook weer dieper op je in. Als je daardoor dieper ontspant, voel je je ook weer anders.
 
Je gezicht ervaren
Neem een voor jou makkelijke houding aan. Sluit je ogen en richt je aandacht op je gezicht. Voel je gezicht. Concentreer je op je voorhoofd en trek heel rustig je wenkbrauwen op. Adem door en voel je voorhoofd. Heel rustig laat je de spanning uit je voorhoofd los en voel wat er verandert. Richt je aandacht op je wangen en kaken en span daar je spieren aan. Dit kun je doen door je lippen op elkaar te persen en rare gezichten te maken. Laat rustig de spanning weer los uit je gezicht en voel wat er verandert. Als je gezicht zachter wordt, word je dan ook van binnen zachter?